Friday, January 7, 2011


bila hidup bergelar graduan menganggur

selama ini belum terfikir bahawa suatu hari nanti aku juga akan rasa perit kehidupan bergelar graduan mengaggur. mungkin sepuluh tahun yang lalu baru jak masuk 14 tahun, sekrg uda 24...banyak pula yang pertikaikan ijazah yang diperoleh macam dpt dr tong sampah..eyalah teda makna apa2. sama jak macam dapat spm. nda berguna lansung, sgt2 sdih. tapi biarlahkan mana kita boleh tutup mulut orang. yang sentiasa ada ja x puas hati dengan dunia. kadang2 org bercakap x fikir perasaan org yang tertekan dengan teda income, kena fikir ptptn lagi, sendiri punya lagi duit (aiseh cam emosi pla hehe) apalah kan nasib. aku jeles juga dengan orng yang uda kerja. tapi yang x kerja jeles pla dengan aku hehe apalah dunia. seriusnya, aku jadi penasaran bila agaknya rezeki aku untuk dapat kerja. adakah aku kena tunggu 10 tahun akan datang lagi baru aku dapat kerja? (wht??huhuhu). macam mau ja sambung belajar balik. patah semgat pun ada bila orng pertikaikan macm2.. start aku masuk form 1 sampai habes belajr org selalu ckp im so lucky ada brother yang boleh tolong. emm... tolong dari segi kewangan eya..dia memang tolong. tolong bagi duit...eyalah masuk uni manada sistem macam asrama kena bagi makan hehe. tiap hari kena keluar duit makan..nasib juga ada ptptpn kan? kan? tapi kalau orang yang kutuk2 2 adakah skrg dorg tgk keadaaan aku? Jobless.. kalau betullah abang yang akan tog aku dpt kerja then why im still here? updating my blog? hehe..nah..inilah buktinya kan aku juga macam org lain. rasa tensen cari kerja, x selalunya cabel (abglah 2) yang tolong. banyak lah berserah dengan takdir. berusaha mencari kerja sendiri, tanpa segan2 buat kerja apa sahaja (yg halal bah). ini namanya dugaan, yang menguji..baru tadi balik dr tabika tiba2 ada surat cinta ptptn. emmm..cekik darah juga..hehe eyalah pinjam 19,500 then kena bayar balik 23 k.. aik?janji tahun lepas siapa2 yang dapat second class degree pun byr separuh ek?...oh..yeap e2 janji sahaja.
mcm lain2 graduan juga... selalu berdoa moga2 ptptn 2 lenyap jak terus dr penyata hutang. bila terasa sesak..rasa dunia ney semakin kejam, rasa dunia ney x adil, rasa mau muntah dengan masalah, rasa mau p tikam org (haha bhy) tapi realitinya, sampai ke hari ini aku berfikir bahawa tiada siapa dalam dunia ney hidup senang lenang kecuali anak datuk2 yg kaya raya. tapi dorng pun ada masalah sendiri juga bah kan? jadi tiap2 org diuji dengan hal2 sendiri. sejauh mana kita mampu handle maksudnya sampai takat limit e2lah juga kita diberi ujian. kalau rasa mau menjerit kuat2 dengan masalah menimbun2 menjerit ja kuat2..apalah salahnya, org x tau beban dalam kepala n hati. kemudian fikir balik~~~ada lagi org yang lagi susah hidupnya, nda makan...nda minum minuman bersih..teda rumah yang boleh jadi tempt berlindung. jadi tiap kali rasa diri susah terus ingt ada lagi yg lagi susah rasanya. jadi apa yg perlu kita buat? berserah padaNya..apa2 hal pun yg sukar insyallh akan dipermudahkan kalau kita betul2 tawakal.



"ya Allah, hambamu ini insan lemah..perbetulkan niatku, ibadahku, syukurku dan taubatku agar aku tidak tergolong mereka2 yg tidak tahu bersyukur" amin